بلایت هاله ای ماش

Mung bean halo blight

بیماری گیاهی بلایت هاله ای یکی از بیماری های مهم و بذرزاد روی ماش و دیگر حبوبات می باشد. این بیماری در طی سال های اخیر مشکلات فراوانی را برای کشاورزان مناطق مختلف به وجود آورده است.

علائم بیماری بلایت هاله ای ماش:

علائم بیماری گیاهی بلایت هاله ای ماش روی برگ ها شامل هاله ای زرد رنگ و گسترده، همراه با نقاط قهوه ای و کوچک با اندازه تقریبی یک الی دو میلی متر می باشد. این نقاط مدور به صورت پراکنده و در هر دو سمت برگ ها شکل می گیرد. علائم بیماری روی غلاف ها به شکل لکه های مدور، آجری رنگ و آبدار می باشد. در بعضی مواقع ممکن است روی غلاف ها، شیره باکتریایی تیره رنگ نیز مشاهده شود. گیاهچه های آلوده، منبع اصلی برای آلودگی ثانویه بوته ها می باشند. نشانه های بیماری بلایت هاله ای ماش روی برگ های مسن در مقایسه با برگ های جوان، دارای هاله و نقاط کوچکتری هستند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بلایت هاله ای ماش:

عامل بیماری گیاهی بلایت هاله ای ماش، باکتری Pseudomonas savastanoi می باشد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 18 الی 23 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. بیشترین میزان آلودگی در زمان گلدهی بوته ها قابل مشاهده است. عامل این باکتری توسط باران یا آبیاری بارانی جابجا می گردد. این بیماری به طور غالب روی برگ های جوان قابل مشاهده است.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت هاله ای ماش:

  • تناوب زراعی با محصولات زراعی غیر میزبان
  • جمع آوری بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول
  • عدم کشت مجاور با حبوبات به خصوص لوبیا
  • کشت بذور عاری از بیماری
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی