لکه ارغوانی سیر

Garlic purple blotch

بیماری گیاهی لکه ارغوانی باعث آسیب به گیاهان خانواده پیازیان از جمله پیاز، سیر، موسیر و تره فرنگی می شود. اولین علائم بیماری روی برگ های قدیمی بوته قابل مشاهده است.

علائم بیماری لکه ارغوانی سیر:

علائم اولیه بیماری گیاهی لکه ارغوانی سیر روی برگ شامل لکه های کوچک، آبسوخته با مرکزی سفید می باشد. اندازه تقریبی لکه های برگی بین یک الی سه سانتی متر می باشد. با توسعه بیماری لکه ها به رنگ بنفش متمایل شده و اطراف این لکه های بیضی شکل توسط لایه ای زرد رنگ احاطه می شود. در نهایت برگ های آلوده زرد و پژمرده می شوند. این بیماری روی قسمت هایی از بوته که دچار آسیب های فیزیکی شده اند بیشتر مشاهده می شود. نشانه های بیماری به ندرت روی گردن غده پیاز و سیر مشاهده می شود. علائم اولیه بیماری روی غده به صورت لکه های رنگ پریده است که به سرعت به رنگ قهوه ای یا آجری در می آید.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی لکه ارغوانی سیر:

عامل بیماری گیاهی لکه ارغوانی سیر قارچ Alternaria porri می باشد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 22 الی 25 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان گذرانی عامل بیماری روی بقایای گیاهی داخل مزرعه صورت می گیرد. جابجایی عامل بیماری توسط باران، باد، آبیاری بارانی، حشرات و حرکت ادوات کشاورزی صورت می گیرد.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری لکه ارغوانی سیر:

  • استفاده از آبیاری قطره ای
  • تناوب زراعی سه الی چهار ساله با گیاهان غیر میزبان
  • کاهش تراکم بین بوته ها
  • مبارزه با آفات به خصوص تریپس
  • جمع آوری و انهدام بقایای گیاهی بعد از برداشت
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار یک ماه بعد از کاشت

- در صورت مشاهده علائم بیماری، سم پاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت